Knutby - en sekt?

Jag har nu sett något av det sjukaste på länge.
TV4 har skapat en jounalistisk dramadokumentär som handlar om något
av det underligaste i svensk historia under min livstid.
Knutby - vägen hem.
Jag har nu sett första avsnittet här och jag är i chock.

Jag vet inte riktigt hur det ska förklaras. Tro är något som är viktigt för alla människor.
Det spelar ingen roll vad den tron grundar sig i,
den är viktig för den får oss att känna oss som en hel individ.
Just detta är inte det som förfärar mig - jag själv tror på en hel del saker.
Även om den inte har med Gud, Buddha eller Mohammed att göra.
Med att tro kan vara så viktigt att människor utför onda handlingar i dess namn är för mig ofattbart!
Det är något som alltid hänt och kommer förtsätta ske för evigt, men jag kan ändå inte fatta det.
Hur kan någon tro att den de lägger all sin tillit och tro i skulle be dem döda, slå, håna och ljuga?

Sekter, udda religioner och människor som gör handlingar i deras namn
är något jag alltid tyckt varit spännande.
Ett av mina starkaste minnen från ungdomen om just detta var vanliga dagar i Junsele med byskvaller,
om mormonfamiljen som bodde utanför byn, där mannen i familjen hade en fru i Sverige och en i U.S.A.
Än idag vet jag inte om det var just bara byskvaller - eller sanning.
När jag blev äldre och i religionen läste på om just mormoner visade det sig vara en ganska vanligt förekommande sak.



Den här serien kommer jag följa med spänning.

Kommentarer
Postat av: knivlisa

Hej!! Ja jag funderar seriöst på att spela in inatt.. heheh.. ska nog göra så ;-)

Postat av: knivlisa

Hej!! Ja jag funderar seriöst på att spela in inatt.. heheh.. ska nog göra så ;-)

2009-02-17 @ 21:07:11
URL: http://knivlisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback